Kleurkeuze

Als mensen een witte verpakking zien of lichtblauw denken mensen vaak richting water wasmiddel. Als ze een koekjesverpakking deze kleur zouden maken zal deze waarschijnlijk veel minder gekozen worden. Dit is wat we onderzochten op het Ostrea Lyceum te Goes. We hebben gekeken naar de keuze van kleur in (fris)drank bij kinderen.

Manier van denken.
Waarom mensen bij lichtblauw iets anders denken dan bij rood komt grotendeels door gewoontes. Veel dingen die je in het dagelijks leven tegenkomt herken je door de kleur. Rood is de kleur van zoetigheid omdat dit in siroop zit en de kleur is van rijpe vruchten. Groen heeft juist het tegenovergestelde, ook omdat dit in de natuur zo is. Je merkt dus duidelijk dat kleur iets zegt over een product. Wanneer je denkt dat iets zoeter is wordt dit ook zoeter. Denk maar aan medicijnen als je denkt dat iets werkt werkt het waarschijnlijk ook.
Kleur en emoties.
Veel kleuren brengen ook emoties met zich mee. Zo zorgt rood voor agressie of juist voor aantrekkingskracht. Dit is waarschijnlijk ook de reden waarom mannen aangetrokken worden door rood. Geel maakt ons blij en optimistisch en blauw zorgt voor rust vrede. Mensen worden dus ook niet bewust beïnvloedt door de emoties die de kleuren bezitten.
Groen?
Tijdens ons onderzoek in de G1A klas was groen de meest gekozen kleur waarom? De meeste kinderen gaven zelf al aan deze kleur stoer te vinden. Wat er daar in die klas gebeurde was dat kinderen het leuk vonden om een kleur te kiezen die weinig voorkomt bij frisdranken. Om iets nieuws uit te testen. Geel was bijzonder weinig gekozen waarschijnlijk had het een piskleur, hoewel sommige misschien hadden kunnen denken dat het Fanta was. Maar onze proefpersonen hadden bijzonder snel door dat alle drankjes hetzelfde waren.
Conclusie.
Kleur beïnvloedt producten doordat mensen kleuren combineren met ervaringen in het verleden. Wanneer mensen opgroeien in andere omstandigheden waarbij vruchten groen zijn als ze rijp zijn was siroop waarschijnlijk groen geweest.

download

reageer:

Voeg een reactie toe.
Thijs (op dinsdag 12 januari 2010 om 10:19)

Doe Floor van Lamoen maar de groeten ;) Grappig onderzoekje dit, maar de conclusies zijn wat vreemd: Mensen worden dus ook niet bewust beïnvloedt door de emoties die de kleuren bezitten. * Ze worden toch juist wel beinvloed? Kleur beïnvloedt producten doordat mensen kleuren combineren met ervaringen in het verleden * De producten worden niet beinvloed, de perceptie van de gebruiker van de producten wordt beinvloed Wanneer je denkt dat iets zoeter is wordt dit ook zoeter. * Wanneer je denkt dat iets zoeter is wordt je waarneming beinvloed, niet het product, dat blijft altijd even zuur Zomaar wat tips om je verhaaltje wat aan te sterken :P Wist je trouwens dat je persoonlijkheid en de "persoonlijkheid" van een product (waar kleur dus een van de bepalende karakteristieken is) ook een zeer sterke invloed hebben op de mate waarin je een product waardeerd?

© 2010 Lemio.nl, contact, rss-feed, by Geert Roumen, Xhtml valid